Waarnemen (18 van 20)

het Leven is de leraar

Hfst.4: Waarnemen

Par.: De ervaring

We willen een ervaring graag herhalen, omdat we er zo van genoten hebben.  Een ervaring is niet te herhalen, omdat het op een ander moment plaats vindt. Ik heb dat gemerkt bij het hard lopen op straat. O, het lopen ging zo lekker, alsof het vanzelf ging. Zo’n ervaring wilde ik altijd hebben. De volgende keer begon ik op eenzelfde manier, rustig aan en dat tempo opvoeren. Dat werd als het ware een lijdensweg. Ik had me in de geest helemaal vast gezet van hoe het de vorige keer was gegaan en vergat gewoon het hardlopen. De vorige keer liep ik eigenlijk ook niet; het lopen gebeurde terwijl ik het waarnam. Ik, de straat en het lopen waren er niet, het gebeurde zonder mij, terwijl het voor anderen leek alsof ìk liep.

Zo nam ik tijdens het papierprikken ook waar dat ik er niet was, maar het gebeurde zonder mijn aanwezigheid. Het gaat niet om de ervaringen van het waarnemen, want dat is wat in de geest als herinnering al of niet vervormd in woorden is opgeslagen, maar louter om het waarnemen dat de hele dag al of niet bewust plaatsvindt.

Soms wil je dat er iets gebeurt of juist niet gebeurt en toch gebeurde het tegenovergestelde van wat je wilt. Ik wilde naar een bijeenkomst van een wijze, waar ik eerder was geweest. Een jaar later was hij opnieuw in het land en besloot te gaan. Ik stond voor het gebouw, waar hij zijn bijeenkomsten altijd hield, maar dat bleek gesloten. De bijeenkomst was elders, maar ik wist niet exact waar. Ik belde de organisator, maar kon deze niet bereiken. Het liep anders. Er gebeurde dat wat ik niet verwacht had.

Nog eenvoudiger was mijn besluit om s’ ochtend in bed te blijven liggen, lekker soezen. Echter twee minuten later hield ik het niet meer uit en deed de zonnegroet, die ik al een paar jaar drie keer per week deed. En soms gaat het ook andersom. Ik wilde eten gaan koken, maar ging toch naar de Chinees voor een gado-gado.

Het zien of kijken naar het Leven laat je zien dat het Leven spontaan gebeurt en niet controleerbaar en voorspelbaar is. Je weet bijvoorbeeld niet exact wanneer je geboren

wordt of gaat sterven; in iedere geval niet het moment van je eerste en laatste ademtocht.

Echter het hier en nu kent geen woorden of emoties; hooguit achteraf. Een ervaring is in feite een verwoording van wat plaats heeft gevonden in het verleden en zelfs de gebeurtenissen hebben we überhaupt niet in de hand, kunnen we niet sturen.